07.12.2020

Депутатът Станислава Стоянова: Законът за управление на агрохранителната верига беше дългоочакван

Медия: Velikotarnovoutre.bg

-    Г-жо Стоянова, как ще обобщите работата на Народното събрание през тази година – как я виждате?
-    Тази година в Народното събрание бе много динамична. Тя беше белязана от различни събития, които дадоха отражение върху нея. Най-голямо влияние върху нашата работа оказа ситуацията възникнала около пандемията с новия коронавирус, както и политическите процеси в страната. Въпреки това, успяхме да се справим със стоящите на дневен ред законопроекти и не допуснахме работата на НС да изостава. Като член на парламентарните комисии по Образование и наука и Земеделие и храни, мога кажа, че през тази година направихме важни промени в Закона за училищното и предучилищното образование и в Закона за висшето образование. Разработихме и приехме дългоочакваният изцяло нов Закон за храните, както и Закона за управление на агрохранителната верига.
-    А кои са най-важните промени в споменатите закони за училищното и предучилищното образование, за висшето образование и Закона за храните? Какъв е ефектът на тези промени?
-    Една от големите промени в законодателството за храните е новоприетият Закон за управление на агрохранителната верига. Той обединява цялата дейност по нея с цел обезпечаване качеството на храните предлагани на българския пазар. Законът е в органична цялост със Закона за храните, поради факта, че първият е рамков закон, а вторият специфичен, който доразвива неговите изисквания. Най-важната роля на Закона за управление на агрохранителната верига е че изчиства всички взаимно изключващи се елементи от стария Закон за храните, Законът за ветеринарно-медицинската дейност, Законът за животновъдството, Законът за ГМО, Законът за опазване на околната среда и Законът за пчеларството, както и текстовете от тях, които се припокриваха.
Новоприетият Закон за храните от своя страна гарантира минимален риск от замърсяване на храните при тяхната дистрибуция и регламентира високо качество на онлайн търговията с храни. В него има и изцяло нова глава за хранителното банкиране на територията на страната. Заложен е и строг контрол с цел изключване на възможността за търговия с продукти с неясен произход и предотвратяване на възможността за тяхното замърсяване поради нерегламентирани дейности по дистрибуция.
Важно е да се отбележи, че новият закон за храните се разработваше съвместно с българската индустрия и голяма част тези мерки бяха предложени именно от българските производители. Така например бе завишено и неговото възпиращо действие. Най-важното в новият Закон за храните обаче е, че той опростява рамките и създава условия за намаляване на сивия сектор.  
В сферата на образованието, най-важните законопроекти през тази година бяха
промените в Закона за висшето образование и в Закона за училищно и
предучилищно образование.
Промените в Закона за предучилищното и училищното образование са в посока
въвеждането на задължителната подготовка на децата на 4 години, контрол
върху настоятелствата, както и обучението в електронна среда.
Заложеното за 2023 г. обхващане на 4-годишните деца в предучилищното
образование е важно, защото това е възрастта, която е ключова за
когнитивното, социално-емоционалното и езиково развитие на децата. Ранното
приобщаване е един доказано ефективен метод за справяне с отпадането от
училище на деца от силно маргинализирани общности или от групи, застрашени
от социално изключване.
Друг належащ казус в този закон, бе осъвременяването на онлайн обучението.
Ситуацията около пандемията ускори този процес и той вече е регламентиран и
синхронизиран с актуалните условия.
Основната цел на промените в Закона за висшето образование бе постигане на
система за висше образование, която да е способна да отговори на динамиката
на обществените процеси при поддържане на необходимото качество на висшето
образование, т.е. система, способна на устойчиво развитие. Затова сред
акцентите в промяната бе и повишаване качеството на образователните
продукти, които предлагат висшите училища, и оптимизиране дейностите и
сроковете при акредитация.
Говорейки за управленските мерки в сферата на висшето образование и науката,  
няма как да не спомена и най-мащабното за последните десетилетия увеличение
на средствата за заплати във висшите училища, което през изминалата седмица
приехме с бюджета за 2021 г.
То предвижда увеличаване възнагражденията за младите специалисти и учени,
като цели тяхното привличане и задържане в сектора на висшето образование и
науката.
Освен това с приемането на държавния бюджет за следващата година,
доведохме докрай и заложеното в управленската програма двойно увеличение на
учителските заплати.
Като цяло бюджетът за 2021 г. е насочен към увеличаване на доходите при
запазване на данъчните ставки.
Освен заплатите в сектора на образованието, в
него сме заложили и 15-процентно повишаване на възнагражденията на
полицаите и пожарникарите, 10 процента увеличение за заетите в бюджетния
сектор и повишаване на МРЗ до 650 лв.
Минимална пенсия за придобит трудов стаж и възраст става 300 лв. Рекордно
високи са бюджетите за здравеопазване, социална политика и образование.
Заложени са повече средства за култура, включително читалища и библиотеки.
Предвидени са също така средства за подпомагане на бизнеса, целящи справяне
с кризата в следствие на противоепидемичните мерки, средства за служители в
частния сектор с изчерпан платен отпуск, както и повече средства за
служителите на първа линия. Запазва се мярката 60/40.
-    На дневен ред в комисията по Образование и наука стои разглеждането и обсъждането на Стратегия за развитие на висшето образование за периода 2021-2030 г. Какви мерки предвижда тази стратегия?  
-    Това е един стратегически документ, съдържащ основополагащи подходи, които по своята същност представляват важни ориентири за развитието на висшето образование в следващото десетилетие. Той е ориентиран към повишаване качеството на обучението чрез развиване на професионални направления, в които висшите училища са традиционно добри и имат кадрови капацитет. В него се предвижда постигане на по-голяма интеграция между, както висшите училища, така също между висшите училища и реалната икономика, и висшите училища и научните институти. Освен това в документа е залегнато стратегическото разбиране, че висшите училища изпълняват образователна, изследователска и културна мисия в полза на обществото.
В съдържателен аспект Стратегията е конструирана съобразно
идентифицираните предизвикателства пред системата на висшето образование,
произтичащи от външната среда и от вътрешните процеси във висшето
образование. При анализа и дефинирането на целите, дейностите и мерките са
обхванати ключови процеси при функционирането на системата на висше
образование. Това включва управление на висшите училища, поддържане и
повишаване качеството на образованието, развитие на научно изследователската
и иновационна дейност, усъвършенстване на моделите на прием и финансиране,
дигитализация на учебния процес и административните услуги във висшите
училища, както и важните процеси по кариерно развитие на преподавателите,
интернационализация, професионално ориентиране на студентите, студентско
предприемачество и др.
-    Как се чувствате в новия дом на парламента?
-    Новата сграда на парламента разполага със значително по-големи помещения, което ни позволява на практика да спазваме противоепидемичните мерки без да прекъсваме или нарушаваме работния процес. В актуалните условия това е много важно за здравната сигурност на всеки един човек.
-    Провеждахте приемни за граждани на много места в региона, как ще продължат те?
-    В края на лятото и началото на есента, когато заболеваемостта беше много ниска, заедно с колегите от ГЕРБ от великотърновския регион успяхме да проведем съвместни приемни за жителите на общините Велико Търново, Горна Оряховица, Свищов, Лясковец и Полски Тръмбеш.
Разбира се при строго спазване на противоепидемичните мерки. Приемните ни се радват на добра посещаемост, вероятно защото с колегите представляваме общо 6 комисии в НС и успяхме да съдействаме за разрешаването на много проблеми, поставени от жителите на различните общини.
Сега епидемичните условия не позволяват каквито и да било мероприятия, но при подобряване на обстановката планираме да осъществим общи изнесени приемни и за жителите на останалите пет общини от Великотърновска област.
-    Страховете и надеждите ви за новата година?
-    Ситуацията все още е много динамична, но въпреки това аз оставам оптимист. Надявам се, че скоро ще дойдат по-добри дни, в които отново ще бъдем заедно, без страх и застрашаващи здравето обстоятелства. Колко скоро ще се случи това обаче зависи от личната отговорност и самодисциплина на всеки един от нас!

< Назад