31.08.2017

Нормално е да има сблъсък на мнения, но с по-умерен тон и без нападки

Медия: monitor.bg

Необходим е нов референдум за изборните правила * Председателството на ЕС е шанс за България да е в центъра на събитията

- Г-н Главчев, какви ще бъдат приоритетите на ГЕРБ и мнозинството през новата парламентарна сесия?

 

- В началото на новата парламентарна сесия Народното събрание трябва да разгледа върнатите от президента на 7 август 2017 г. за ново обсъждане разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда. Приоритетен през есенната сесия за нас ще бъде антикорупционният закон. Разработеният от Министерството на правосъдието проект на Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество е готов и на 1 септември в парламента ще се проведе обществено обсъждане по него, организирано от комисията по правни въпроси и Министерството на правосъдието. БСП също проведе серия от срещи във връзка с подготвен от тях антикорупционен закон. Така че очаквам през тази сесия да работим по него и се надявам до Нова година той да бъде приет. Съдебната реформа също е сред приоритетите на институцията, защото гражданите и нашите европейски партньори очакват у нас да функционира ефективна и справедлива съдебна система.

През новия политически сезон ни очаква сериозен дебат и по темите за местните данъци и такси, за промени в Наказателния кодекс. Ускорено ще се работи и по подготовката на парламентарното измерение на българското председателство на Съвета на Европейския съюз от януари до юни 2018 г. През есенната си сесия Народното събрание трябва да приеме и държавния бюджет на Република България за следващата година, и бюджетите на държавното обществено осигуряване и на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г.

 

- Предстои трети опит за приемане на антикорупционен закон. Ще бъде ли успешен, или пак може да се появят препъни-камъни?

 

- Българските граждани очакват реални резултати в борбата с корупцията, особено по високите етажи на властта. Приемането на антикорупционен закон е наш ангажимент и във връзка с изискванията на механизма за сътрудничество и проверка за стъпките, предприети от България в сферата на съдебната реформа и борбата с корупцията и организираната престъпност. Смятам, че е налице политическа воля и от страна на управляващите, и на опозицията да бъде приет такъв закон. Това е една от темите, по които трябва да постигнем съгласие. За да бъде ефективна борбата с корупцията, гражданите трябва да бъдат убедени, че техните права са гарантирани. Надявам се в кратки срокове да приемем добър и работещ закон.

 

- Очаквате ли предстоящият избор на членове на ВСС да консолидира повече мнозинство, а дори и отделните парламентарни групи, или може да прокара нови разделителни линии в Народното събрание?

 

- Ако водещи при избора са професионализмът, авторитетът и моралните качества на кандидатите, не може да има разделителни линии. Предстои съвсем скоро да видим това – комисията по правни въпроси ще има заседание на 7 септември, на което ще бъдат изслушани предложените кандидати за членове за съдийската и за прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет.

 

- Ще опитате ли да зададете по-диалогичен тон след острите дебати през миналата сесия, или това зависи и от поведението на БСП? Тогава се стигна дори до това да ви поискат оставката?

 

- Ролята на председателя на парламента е да балансира, но в същото време трябва да осигури възможност депутатите да развият политическите си тези. Парламентарната трибуна е мястото, откъдето народните представители да изложат своите мнения, за да стигнат техните послания до избирателите им. Нормално е да има сблъсък на тези мнения. Естествено е в една парламентарна демокрация да има различни тези. Но добре би било и опозицията, и управляващите да са по-умерени в изказванията си, да има повече политически дебати и по-малко лични нападки.

 

- Премиерът Бойко Борисов поиска ударна работа за приемане на промени в над 100 закона, свързани с административната реформа. Ще се справите ли в най-кратки срокове с тази задача?

 

- Административната реформа е в интерес на хората и бизнеса. Администрацията трябва да улеснява гражданите и да е в тяхна услуга, а не да им създава пречки. Сега хората нямат усещане, че държавата чрез своята администрация работи за тях. Затова първата стъпка е да бъде извършен преглед на предоставяните от административните органи услуги и регулаторни режими и да се видят възможностите административната и регулаторната тежест да бъдат намалени. Това е изключително важно и за бизнеса. Следващата стъпка е приемането на нужните законодателни промени. Гражданите трябва да бъдат сигурни, че Народното събрание приоритетно ще приема свързаните с реформата законодателни решения.

 

 

- Съдебните саги отложиха решението по последния проведен референдум за изборните правила у нас. Съдът обаче вече се произнесе окончателно, че той не е със задължителен характер, и така всичко остава в ръцете на депутатите. Какъв е срокът да се произнесете и в каква посока ще бъде решението?

 

- Въпросът за това какъв тип избирателна система искат хората не беше решен с проведения през ноември миналата година референдум. Гласовете не достигнаха, за да бъде валидно решението за мажоритарен избор на народни представители с пълно мнозинство в два тура. Въпреки това парламентът разгледа предложен от ГЕРБ проект за Изборен кодекс, с който трябваше да се въведе мажоритарна избирателна система, но той беше подкрепен само от депутатите на ГЕРБ и „Воля”. В ГЕРБ не сме обсъждали провеждане на нов референдум по темата, но личното ми мнение е, че такъв е необходим.

 

 

- Вече няколко месеца ГЕРБ и „Обединени патриоти“ управлявате заедно. Напаснахте ли се? Можете ли вече да направите равносметка дали с тях се работи по-продуктивно, отколкото в предишния мандат с Реформаторския блок?

 

- ГЕРБ и „Обединени патриоти” подписаха коалиционно споразумение, на базата на което двете политически сили управляват заедно. Първите месеци показаха, че това е полезна и работеща коалиция. За първи път бяха увеличени пенсиите в началото на управленски мандат. Мисля, че не е необходимо напасване, когато имаме основани на ясни принципи взаимоотношения.

 

- Председателството на Съвета на ЕС чука на вратата. Парламентът няма да бъде във фокуса на събитията, но все пак каква полза може да извлече страната ни през тази половин година, в която символично ще поеме ръководството на съюза?

 

 

- Парламентарното измерение на българското председателство на Съвета на ЕС включва много важни срещи на парламентарно ниво – като съвместни заседания на външните комисии на парламентите на страните членки, на комисиите по енергетика, вътрешни работи и др. То предоставя възможност на страната ни да участва по-активно в европейските законодателни и незаконодателни инициативи, да бъдат обменени добри институционални практики и осъществена парламентарна дипломация на най-високо ниво. Ще се активизира и взаимодействието между националните парламенти, Европейския парламент, Европейската комисия и Съвета. Чрез Народното събрание важните теми от дневния ред на ЕС ще имат възможност да достигнат до максимален брой български граждани. Нашето председателство ще се проведе в ключов за ЕС момент, свързан с Бялата книга на председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер, с Брекзит и с началото на преговорите по новата многогодишна финансова рамка. Това е огромен шанс за страната ни да бъде в центъра на събитията и да се утвърди като достоен и активен член на ЕС.

 

- Планирано е новата пленарна зала за депутатите в бившия Партиен дом да бъде готова през август догодина. Веднага ли смятате да преместите цялата законодателна дейност в другата сграда и остават ли намеренията тази на площад „Народно събрание“ да се превърне в музей на парламентаризма?

 

- Залата ще бъде готова в предвидените срокове, но преместването на цялата законодателна дейност на парламента ще стане след въвеждането й в експлоатация и след техническото й обезпечаване. За какво ще бъде използвана сградата на пл. „Народно събрание“, предстои да бъде решено. Едната възможност е да бъде музей на парламентаризма, както и да бъде използвана за реализиране на образователната политика на институцията сред младите хора. Другият вариант е да има представителни функции и в тържествени случаи депутатите отново да се събират в нея. Но решението ще бъде взето от ръководството на парламента съвместно с ръководствата на парламентарните групи. Но преди това смятам да инициирам обществено обсъждане, защото сградата е исторически и архитектурен паметник на културата от национално значение.

 

- Справка на НС за „Монитор“ показа, че и 19-годишни мерцедеси на по половин милион километра возят народни представители. Не е ли опасно депутати да се качват в толкова стари и износени коли? Планирате ли опция за покупка на нови, след като от последното обновяване на гаража минаха 5 години?

 

- Колите от автомобилния парк на Народното събрание са поддържани и технически изправни. На този етап не смятам, че е необходимо купуване на нови автомобили за нуждите на депутатите.

Визитка:

Роден е през август 1963 г. в София

Има висше образование по счетоводство и контрол в УНСС

Завършил е и Института на дипломираните експерт-счетоводители

Бил е управител на фирма за финансово-счетоводни услуги и одит

Бил е и зам.-председател на парламентарната група на ГЕРБ

Народен представител в 41-вото, 42-рото и 43-тото НС и зам.председател в последното

< Назад