25.09.2014

Веселин Вучков: Масовият вот ще бъде глас за по-голямо доверие и глас срещу задкулисието

Медия: Радио „Фокус”,„Това е България”

Водещ: В нашето парламентарно студио, продължаваме с разговор по темата „Сигурност“. Събеседник по нея е Веселин Вучков, кандидат за народен представител от 24-ти МИР София и 10-и МИР Кюстендил. Той е и бивш зам. министър на вътрешните работи. Г-н Вучков, защо е необходима цялостна реформа в сектор „Сигурност“, а във вашата предизборна програма я свързвате и с такава реформа в Министерството на вътрешните работи?

Веселин Вучков: Лаконичният ми отговор е: защото е необходима система за рестартиране за национална сигурност в България.

Водещ: А по-дългият отговор?

Веселин Вучков: През последните 16 месеца тази система беше напълно блокирана. Такава е нашата категорична политическа оценка. Било заради някои безумни кадрови назначения, било заради неадекватни реформи – било законови, било организационни. Грешките на тази виртуална измама, наречена „нов закон за МВР“, категорично трябва да бъдат отстранени и смятам, че това е ясно, не само на редовите служители във вътрешното министерство, но и на по-широк кръг граждани. В нашата предизборна платформа – апелирам, ако може повече граждани да се запознаят с нея на нашият сайт gerb.bg - сме вписали съвсем конкретни инициативи, които ще осъществим, ако получим доверието на българските граждани, разбира се. Например, конкурсното начало за растеж в кариерата е много важно да бъде възстановено като принцип в българското министерство, защото от 1-ви юли тази година то беше елиминирано и то действа за редовия състав – полицаи и пожарникари. Има и нещо друго. Правомощието на президента да назначава главният секретар на МВР, висшата професионална фигура, беше съзнателно отнета. Тук се действаше вероятно тенденциозно: било заради конкретна личност на главен секретар, било заради името на президента. Ние няма да действаме с оглед на конкретната личност и в двата случая, а за да възстановим принципното положение: президентът трябва да има балансираща роля в тази процедура. Министерският съвет да предлага, а президентът да назначава. Това е традиционно, добре работещо положение за 25 години и освен това ще се елиминира опасността да се повтарят грешките от историческата дата 14-ти юни миналата година, когато знаем по какъв скандален начин беше назначен председател на ДАНС. Между другото, предвидили сме в нашата платформа тази реформа по този начин да се случи и по отношение на ДАНС, където президентът да има своите правомощия. Разбира се, социалното партньорство във вътрешното министерство трябва да бъде възстановено, до колкото новият закон за МВР от преди 2 месеца елиминира 4 измежду 6-е синдиката от разговорите с вътрешния министър. Това, което вие споменахте като въпрос в началото - МВР не може да бъде разглеждано и изолирано от другите служби за сигурност, защото те са органически свързани. В нашата предизборна програма сме посветили и не-малко акценти и на ДАНС. Звеното за противодействие за организираната престъпност няма място там. То ще си намери своята естествена полицейска среда във вътрешното министерство. Заради тази реформа, заради извеждането на ГДБОП от ДАНС през миналата година, юни месец – мога категорично да ви заявя, това го знаем от разговорите с нашите евроатлантически партньори – сътрудничеството с международните служби беше напълно преустановено в продължение на близо година. Така че ДАНС трябва да си стъпи върху своя контра-разузнавателен профил и тя освен това, не може да притежава техника за специални разузнавателни средства за подслушване и проследяване. Разбира се, тя ще може да ползва специални разузнавателни средства, но специалната техническа служба от ДАНС трябва да бъде прехвърлена на държавна агенция на технически операции.

Водещ: Г-н Вучков, във вашата платформа сте записали недвусмислено, че продължавате непрекъснатата реформа на разузнавателните служби. Това означава приемане на 4-те проектозакона в сферата на сигурността, но по-следващите стъпки какви ще бъдат?

Веселин Вучков: Ако се случи тази наша инициатива, защото аз го намирам за наш политически дълг, най-после след 25 години демокрация и толкова много години тоталитарна държава, да се приемат за първи път в историята на България закони за разузнавателните служби, това ще бъде изключителен успех за цялата политическа класа. Силно се надявам, независимо от нашите пристрастия, в следващият парламент да можем да постигнем максимално разбирателство по-този въпрос. Проектозаконите са добри, те бяха подготвени след много силно обществено обсъждане през 2012-та година, както и след консенсус при президента на специален консултативен съвет, измежду всички политически сили, които ще участват вероятно в бъдещият парламент. Така че, този исторически дълг ние трябва да го изпълним като императив. Сигурен съм, че можем да го направим и това ще върви паралелно, разбира се с реформата в ДАНС и във вътрешното министерство за специалните разузнавателни средства.

Водещ: Известно е, г-н Вучков, че е необходим извън ведомствен контрол върху тези служби, а той все не се получава. Какво ще направите?

Веселин Вучков: Той в момента е твърде атрофирал.

Водещ: Не е атрофирал, няма го.

Веселин Вучков: Да, основната причина е в това, че тези служби, имам предвид външното разузнаване, цивилно и военно, както и службата за охрана, работят без закони. Можете ли да си представите през 2014-та година те да функционират въз основа на под законови актове, при това някои приети още от Държавния съвет във вид на укази. Естествено, че там не са записани форми на извън институционален контрол. Така че, в тези проектозакони, включително и в рамковия, който е 4-тият общ закон за системата за сигурност, сме предвидили много сериозни възможности за финансов контрол върху тях – парламентарен, както и по-широка форма на граждански контрол. Искам да кажа и нещо друго, което сме предвидили и виждам само в нашата предизборна програма, не и в другите предизборни програми, включително не го срещам и в предизборната програма на Реформаторския блок в конкретика. Предвидили сме задължително изискване за предварителна проверка за принадлежност към тоталитарните служби на всички служители, които кандидатстват за работа, на всички кандидати за работа по-точно в МВР, но и в службите за сигурност - имам предвид и ДАНС, и НСО, и НРС, и военно разузнаване, както и при растеж в кариерата. Това, макар и да не е лустрационен елемент, защото такъв би бил противоконституционен, все пак ще даде възможност на конкурсната комисия да се запознае с професионалния и моралният облик на кандидатите за конкретните служби.

Водещ: В какво ще се изрази това запознаване, защото известна е злоупотребата в тази насока. Тя е твърде многосмислена и се прилага с двойни стандарти – кой да бъде издигнат и кой понижен. Каква е гаранцията, че няма да прилагате тези двойни стандарти?

Веселин Вучков: Значи, злоупотреба не бива да се допуска, защото много малко хора, включително и политици знаят, че действащият закон за досиетата предвижда възможност за т.нар предварителна проверка, която почти не се използва, нито от ведомствата за които е разписана, нито дори за политическите сили, когато подготвят своите кандидати за съответните позиции. Ние в МВР за първи път въведохме такава предварителна проверка през 2010-а година с изрична правна норма в правилника на закона. Тя проработи много добре. Казвам, това не е лустрационен елемент, но в същото време тази проверка дава по-голяма възможност на конкурсната комисия да се запознае с професионалното минало на лицето, както и с неговият морален облик. Това е много важно и уверявам ви, няма да има никакъв елемент на реваншизъм в това отношение, още повече, че всъщност тези тоталитарни служби доста се отдалечават назад във времето и твърде малко ще намират приложение тези разпоредби за предварителна проверка, заради възрастта на кандидатите за работа, но тя е много важна и е много силен морален знак - особено за нас политиците.

Водещ: Казвате нещо почти революционно. Никой до този момент, разглеждайки миналото на ДС не е обръщал внимание на служителите в тези служби. Какви са били, какво са вършили. Някак минава между другото. След като го анонсирате, какво ще направите, за да поставите на анализ професионалните качества на всеки един от тях?

Веселин Вучков: Точно така е, да. В крайна сметка професионалните качества ще бъдат определящи и това сме го заложили в нашата предизборна платформа, но това е една много дълга тема. Във всеки случай, формалният подход, който до сега беше възприет по отношение на служители, които са били ангажирани към тоталитарните служби, може би не е най-доброто решение, затова смятаме, че предварителната проверка дава възможност за по-съдържателно отношение към тази тема. Ако ми позволите, смятам да кажа и нещо друго. Особено, ако сме към края на нашият разговор. Всички тези реформи, които ги предвиждаме в нашата платформа, трябва да се правят внимателно и без големи сътресения. За службите като цяло и за и за отделните служители, защото и те са уморени от непрестанните реформи, а в крайна сметка трябва да преследват целта гражданите да имат по-голяма сигурност. В крайна сметка това е, което интересува гражданите, а не самоцелните реформи. Много важно е да апелирам чрез вашето слушано радио, гражданите да не продават своят глас, защото по този начин те продават бъдещето на своите деца. Много е важно хората да гласуват масово. До 5-ти октомври има броени дни. До тогава информирано нека се запознаят с платформите и да гласуват, независимо за кого, защото така ще преодолеем този контролиран вот, според нашата информация, тъй като ние сме непрекъснато в среща с гражданите в страната, контролираният вот е масово явление. Нещо друго, което е много важно. Политическите сили, след 5-ти октомври, особено тези, които са победители, независимо от това, които са те, ние се надяваме да получим, разбира се, най-голямо доверие от гражданите, по-този начин ще имат и по-голям кураж и смелост за провеждане на реформите, които са наложителни, а някои от тях са непопулярни.

Водещ: Да разбирам ли, че вие призовавате за гласуване, което е не само срещу порока – купуване на гласове, а и срещу системата на задкулисието?

Веселин Вучков: Ако приемем, че през последните 14 месеца в крайна сметка, това системно задкулисие доби най-урудливите си форми, включително и персонални и скандални - само да не напомням този исторически принос на България, че заради назначение в една тайна служба, беше отприщено огромно гражданско недоволство, нещо, което не се случва никъде по света – наистина гласът на българските граждани и то масовият глас, масовият вот ще бъде в крайна сметка и глас за по-голямо доверие и срещу тези пороци, които сме допуснали всички ние, които се занимаваме с политика.

< Назад