01.08.2014

Веселин Вучков: Ще спрем псевдо реформата в МВР

Водещ: Веселин Вучков, народен представител от ГЕРБ и зам. министър на вътрешните работи в правителството на Бойко Борисов ще ни представи акценти от управленската програма на партията в сектор сигурност за периода 2014-2018г. Припомням, че при предишното управление, малко преди да бъде свалено правителството се акцентира именно върху законите в сектор сигурност. Закона за националната сигурност трябваше да регламентира рамката на сектора, след което да бъдат приети и устройствените за националната служба за охрана и националната разузнавателна служба, също както и за военното разузнаване. Пакетът закони бе изготвен и приет поетапно в началото на 2013-та година, след това последва период на друго управление с други идеи. Г-н Вучков, Каква ще бъде рамката за управленската програма на ГЕРБ до 2018г. в сектор сигурност и ще се върнете ли към неприетия пакет от закони в сектор „Сигурност“?

Веселин Вучков: Все пак искам да направя уточнение, че става дума за акценти от предизборната програма, защото кой ще управлява държавата чрез парламента и изпълнителна власт ще каже негово величество избирателят. Именно, заради това е необходимо да има дискусии, да има аргументирани дебати. Да не се повтаря тази отвратителна предизборна кампания от пролетта на 2013-та година, когато вместо спор с аргументи, включително и по теми в сектор „Сигурност“, имаше едно безпринципно замеряне с компромати. Искрено се надявам този път през месец септември тази година да не се случи нищо подобно. Днешната кръгла маса именно в този смисъл е едно добро начало. Много е важно да се знае от къде тръгваме. Според нас, секторът „Сигурност“ е в състояние, което предизвиква огромна тревога. Той е дебалансиран, изолиран е от външен контрол. ДАНС беше превърната през лятото на миналата година в мега агенция, която включва и контраразузнаване, включва и полицейски правомощия, включва и правомощия за разследване по НПК. Беше назначен един председател, който взриви гражданското недоволство. Нещо, за което не искам да говоря сега, защото е известно на всички български граждани. Освен това, към днешна дата имаме 2 паралелни алтернативни служби за подслушване - изобщо за специални разузнавателни средства. Едната е ДАНС. Другата е новосъздадената ДАТО – „Агенция технически операции“. Имаме псевдо реформа във вътрешното министерство, ситуирана с така наречения нов закон за МВР, където беше елиминирано конкурсното начало за растеж в кариерата. Между другото последните две седмици се върти на огромна скорост една бясна кадрова рулетка във вътрешното министерство. Няма ГДБОП в МВР, тоест една типична полицейска служба. Тя изкуствено е пришита към една контра разузнавателна служба. Елиминиран е президентът от възможността да назначава висшите професионални фигури, но всъщност най-важно е, че липсва доверие, както на българските граждани към право охранителната система, така и на нашите чужди партньори. От тук трябва да се тръгне, за да кажем, какво евентуално бихме направили, ако българският гласоподавател гласува доверие към нас.

Водещ: Вие от какво конкретно ще тръгнете? Ще върнете отново този пакет закони, който отлежава?

Веселин Вучков: Това е абсолютен императив. Четирите закона в сферата на сигурността бяха приети на първо четене през месец януари миналата година. Останаха броени работни дни от работата на предишния парламент. Те се оказаха недостатъчни, за да ги приемем и на второ четене. Това е голяма политическа грешка, можем така да кажем към днешна дата, защото може би трябваше да бъдат приети поне половин година преди това. Те преминаха през разнообразни обществени обсъждания, постигна се относителен и професионален политически консенсус, включително на специални заседания при президента на републиката. За огромно съжаление, сегашните управляващи не ги придвижиха в НС, въпреки, че бяха внесени още на 31-ви май миналата година. Не мога да разбера, защо това не беше направено. Още повече и самият вицепремиер и министър на вътрешните работи г-н Йовчев, който тогава заемаше друга административна позиция, почти изцяло се беше съгласил със съдържанието на тези 4 проекта. Вместо това се втурнаха да променят закона за ДАНС и да съставят нов закон за МВР. Това е изключително контрапродуктивно. Така че, тези 4 закона, които са почти готови, ще бъдат съвсем леко преработени. Разбира се, ще бъдат приоритет на следващото народно събрание, поне на парламентарната група на ГЕРБ. Много важно е да кажа, че ДАНС следва да се превърне в контраразузнавателна агенция, която няма полицейски разследващи функции. Много важно е да кажа също така, че ще бъдат отменени тези псевдо реформи с новия закон за МВР. И по отношение на конкурсното начало, което беше елиминирано, и по възстановяване на балансиращата роля на президента за назначаване на висшата професионална фигура не само в МВР, но и в ДАНС. Ще се възстанови и социалния диалог. Разбира се, роенето на тази многобройна администрация, която беше стартирана с новия закон за МВР, също трябва да бъде преустановено. Много важно е да кажа още нещо, ако ми позволите и то е за спазване на закона за досиетата. Искам само да напомня на вашите слушатели, че МВР беше единственото министерство, което преди 3 години проведе т.нар предварителната проверка. Винаги, когато някой служител кандидатства за определено ръководно ниво, от зам.-шеф на РПУ нагоре, това е огромна като численост бройка от щатове, се върши т.нар. предварителна проверка за принадлежност към тоталитарните служби. Смятаме, че това трябва да бъде възстановено като правило, защото новият Закон за МВР го отмени, а трябва да бъде прокарано и в другите служби от сектора за сигурност. Това не е някаква самоцелна идея за лустрация, защото лустрация в България като тема не може да я има, но конкурсната комисия, която назначава съответни лица на съответни ръководни постове, трябва да знае тяхната професионална биография до пълни детайли. Именно в този смисъл мисля, че трябва да получим подкрепа от българските гласоподаватели, за да обясним какви са нашите идеи. Защото българските граждани са консуматорите на тази услуга - сигурност, но и да не допуснем сътресения в състава на службите за сигурност, защото в крайна сметка и той се умори от периодичните непрекъснати реформи във всяко едно от звената.

Водещ: Г-н Вучков, как ще осъществите всичко това на фона на бясната кадрова рулетка, за която вие сам говорихте? Назначенията вече са направени, има създадени структури, как ще подходите?

Веселин Вучков: Въпреки всичко искам да кажа, че не е необходимо да се прокарва някаква линия на реваншизъм, защото вероятно след многобройните назначения, които прави сегашното политическо и професионално ръководство, има и много безспорни професионалисти, голяма част ние ги познаваме и сме работили с тях. Проблемът е, че новият закон за МВР, това дано да го разберат слушателите, не беше направен толкова за по-доброто управление на системата и за по-голяма сигурност на гражданите, а за да се извършат тези светкавични след влизането му в сила на 1 юли тази година кадрови промени. Всеки ден десетки и стотици служители се назначават, като имайте предвид, че новият закон за МВР, това не знам дали е известно на широката публика, забранява на министъра или на главния секретар да освобождава тези, които са назначени сега, преди да навършат 60-годишна възраст. Обърнете внимание каква кадрова яма и какъв капан е поставен пред всеки, който дръзне да управлява системата на МВР в тези нови нормативни условия. Според нас, това не е честен подход от страна на днешните управляващи, най-малкото те това не са го представили пред широката публика миналата година, когато имаше предизборна кампания. Защото промените, които направиха в МВР и в ДАНС, освен всичко друго нямаха необходимия политически кредит на доверие. Аз дълбоко се съмнявам, че ако те бяха обявили миналата пролет, че ще правят тези промени в ДАНС, че ще правят тези промени в МВР, че ще назначат този председател на ДАНС на историческата дата 14 юни миналата година, аз дълбоко се съмнявам, че щяха да получат дори и няколко гласа на изборите.

Водещ: Знаете, че този закон за МВР на практика бетонира сегашния главен секретар. Каква ще бъде неговата съдба?

Веселин Вучков: На нашата кръгла маса също се поставиха тези въпроси. Трябва да ви кажа, че не бива да се правят промени с оглед на конкретната личност. Много важно е да се каже отново: трябва да се възстанови балансиращата роля на президента да назначава висшата професионална фигура в МВР, както и в ДАНС и да се запази неговата балансиращо роля по отношение на цивилното разузнаване, както и в Националната служба за охрана. Това са много важни президентски правомощия, защото те работят добре през последните 25 години и представляват контрапункт и реакция срещу изключително погрешни и вредни евентуални кадрови назначения. Това е баланс между институции и между власти. В този смисъл ние ще се опитаме, ако имаме съответното парламентарно мнозинство, да възстановим това правомощие на президента. И след това като следваща точка, разбира се, ще се мисли, кой ще заеме позицията на висша професионална фигура, включително и във вътрешното министерство. Смятам, че това е честният подход, а не да се вглеждаме в конкретно име и да решаваме още отсега, три месеца преди изборите как точно ще се случат нещата евентуално след 5-ти октомври.


< Назад